Adviseurs hebben de (zorg)plicht om aandacht te besteden aan de verzekeringen in hun portefeuille. Logisch natuurlijk, maar wat zijn dan de zaken waar je op moet letten? En hoe geeft je binnendienst hier eenvoudig invulling aan, zonder dat het te veel tijd kost? Om hier voor een deel antwoord op te geven, geef ik je in deze column 3 tips waar je als binnendienstmedewerker rekening mee kan houden.

 

 

Auteur: Dimitri Duine, Senior sales representative bij Faster Forward

Notificaties aanmaken om de juiste verzekering over een bepaalde tijd vast te stellen

De heer van Dooremalen heeft in 2015 een nieuwe auto gekocht en deze All-Risk bij jou verzekerd. Ieder jaar neemt de waarde van de auto af. Na 4 jaar is de All-Risk verzekering vrijwel overbodig. Biedt daarom de klant na 4 jaar de optie voor WA-extra aan. Op deze manier voldoe je in optima forma aan jullie taak als adviseur en denk je mee aan de portemonnee van jouw klant. Dit zal de heer van Dooremalen zeker waarderen en vergroot ook jouw meerwaarde.

Wil je dit efficiënt organiseren in je financieel advieskantoor? Zorg dan dat de binnendienst op tijd een notificatie ontvangt. Bijvoorbeeld een maand voor de afloopdatum. Zo kun je samen met de klant de verzekering tijdig herzien.

Voor kinderen die 18 worden gelden andere regels op het gebied van verzekeringen

Het gezin Withagen is al jaren bij jou verzekerd. Hun dochter wordt over 3 maanden 18 jaar. Dat heeft naast een leuk feestje en de eerste rijles ook andere gevolgen. Kinderen tot 18 jaar zijn op de zorgverzekering van de ouders meeverzekerd. Maar vanaf hun 18e zijn ze verplicht om een eigen zorgverzekering af te sluiten. Tijd voor een afspraak om dit toe te lichten en tijdig te regelen.

Zorg er dus voor dat de binnendienst netjes op tijd op de hoogte gesteld wordt van deze gebeurtenis. Bijvoorbeeld door een automatische taak in het systeem van de binnendienstmedewerker. Zo zorg je ervoor dat je inspeelt op belangrijke gebeurtenissen en toon je je betrokkenheid bij je klanten. Met in dit geval de kans op een stukje taart als beloning.

Zorg voor een tijdig signaal bij mogelijkheden om ORV over te sluiten

Renske Janssen heeft 8 jaar geleden een overlijdensrisicoverzekering bij je afgesloten. Inmiddels heeft de verzekeraar de premies verlaagd. Over dit voordeel wil je Renske natuurlijk informeren. Bovendien heb je er als financieel adviseur baat bij om de ORV-premies van je klanten in de gaten te houden. Het Kifid heeft namelijk al eerder een uitspraak gedaan, waardoor de adviseur de te hoge ORV-premie moest terugbetalen. Het kantoor had de klant expliciet moeten laten weten dat de verzekeraar de ORV-premies afgelopen jaren fors heeft verlaagd.

Het is dus zeer nuttig dat de binnendienst actief beheer doet op de bestaande portefeuille van overlijdensrisicoverzekeringen. Om dit goed te organiseren, moet je deze deadlines voor zijn. Zorg er daarom voor dat je vooraf kunt inzien waar de kansen liggen. Bijvoorbeeld met de software van De Nationale Hypotheekbond. Ook kun je kijken welke overlijdensrisicoverzekeringen in je portefeuille het langst lopen. Hier is de kans namelijk het grootst dat de verzekeringspremie omlaag kan.

Software met volledig klantbeeld

Met Elements van Faster Forward heeft iedere medewerker hetzelfde klantbeeld. Denk hierbij aan de gebruikelijke kenmerken zoals een naam, adres en geboortedatum, maar bovenal aan alle financiële producten en contracten. Daarnaast ontvang je tijdig de juiste signalen om de communicatie met de klant op te starten. Zo speel je op het juiste moment in op iedere gebeurtenis.