Advieskeuze.nl heeft een nieuw thema (zoekresultaat) toegevoegd: Duurzaam Wonen. Bij ongeveer 1.600 financieel advieskantoren wordt nu een groen blaadje getoond in het zoekresultaat op Advieskeuze.nl. ABN Amro is de eerste partij die deze groene data implementeert in de eigen adviseurszoeker voor consumenten.

‘Een groen blaadje in de zoekresultaten kan de klantkeuze beïnvloeden’

Met deze groene stap pakken ABN Amro en Advieskeuze.nl gezamenlijk de verantwoordelijkheid op om de dienstverlening van financieel advieskantoren op het gebied van verduurzaming online zichtbaar te maken, vertellen Marcel Steenhuis, Manager Marketing & Communicatie Intermediaire Distributie Hypotheken bij ABN Amro, en Christian Bouter, mede-oprichter Advieskeuze.nl.

Steenhuis merkt onder adviseurs zeker wel interesse voor het onderwerp verduurzamen, maar door de aanhoudende en extreme drukte zakt die interesse soms even weg naar de achtergrond: “Juist op die momenten is het goed om af en toe weer even een duwtje in de groene richting te krijgen. De adviseur wil echt wel. Naast de campagne die we zijn gestart rondom duurzaam wonen, leveren wij het intermediair via ons adviseursportaal al enige tijd ook duurzame leads aan. Bijvoorbeeld van bestaande klanten met energielabel C en B. Een kansrijke groep om het gesprek over verduurzamen mee aan te gaan in het kader van actief klantbeheer.

Het verduurzamen van de bestaande hypotheekportefeuille heeft een hoge prioriteit binnen ABN Amro. Er zijn kantoren die deze leads met succes uitzetten, maar op dit moment zien we toch vooral kantoren die de drukte aan de voordeur amper kunnen bijbenen. Als dat straks wat minder wordt, dan zal ook het beheerstuk weer actiever opgepakt gaan worden. Daarbij ondersteunen wij het intermediair graag met onze uit klantdata gegenereerde leads. Ook zien we dat de consument bij een verhoogde energierekening steeds vaker  het initiatief neemt om dit onderwerp actief op te brengen bij zijn adviseur.

Met andere woorden: er komt steeds meer push vanuit de consument. De kwetsbare positie die door de huidige politieke wereldsituatie ervaren wordt, is een aanvullende reden om in actie te komen en het energiegebruik terug te dringen.”

Adviezen vergroenen

Het aantal groene advieskantoren is gebaseerd op de data van ruim 22.000 reviews over hypotheekadviseurs (vanaf oktober 2021). Het moment dat Advieskeuze.nl is gestart met in iedere review te vragen of het onderwerp ‘verduurzaming’ door de hypotheekadviseur is besproken. In 60% van de hypotheekreviews werd volgens Bouter aangegeven dat het onderwerp verduurzaming is besproken, in 40% van de gevallen dus nog niet. “Daarbij zien we significante verschillen tussen individuele advieskantoren, adviesketens en grootbanken”, aldus Bouter.

In 60% van de hypotheekreviews wordt al aangegeven dat het onderwerp verduurzaming is besproken

Op Advieskeuze.nl wordt vanaf 6 juni in het zoekresultaat duurzaam wonen een groen blaadje getoond bij de reviews waarin verduurzaming is besproken. Advieskeuze.nl beoogt met het nieuwe thema consumenten bewust in contact te brengen met een financieel adviseur die het onderwerp verduurzaming (pro)actief meeneemt. Daarnaast hoopt Bouter dat deze vermelding voor financieel adviseurs een extra stimulans is om het onderwerp verduurzaming structureel mee te nemen in ieder adviesgesprek. “Daarin vonden wij in ABN Amro een gelijkgestemde. Wij zijn een faciliterend platform dat draait op draagvlak vanuit adviseurs en samenwerkingen met corporate partners zoals ABN Amro. Om inzicht te krijgen in bijvoorbeeld verduurzamen deelt de sector graag onderling verschillende databronnen met elkaar, maar er wordt vaak vergeten dit ook aan de voorkant inzichtelijk te maken voor consumenten. Dat we dit nieuwe zoekcriterium nu in co-creatie met ABN Amro konden doorontwikkelen en implementeren, is alleen al in dat opzicht een hele mooie stap.”

SEH kan volgende stap zetten

Op dit moment moet Advieskeuze.nl nog handmatig bij de advieskantoren die verduurzaming meenemen in hun adviezen checken of de adviseur het opleidingscertificaat ‘Erkend Duurzaam Wonen’ heeft. Bouter: “We vragen de advieskantoren deze certificaten per adviseur aan te leveren per e-mail. Door op deze wijze de basisvereisten voor een advieskantoor te checken om getoond te kunnen worden in het zoekresultaat, overbruggen we de periode tot er een openbaar register komt met daarin alle adviseurs Erkend Duurzaam Wonen. De bal hiervoor ligt bij het Sectorcollectief Duurzaam Wonen en de Stichting Erkend Hypotheekadviseur (SEH), die het register in beheer heeft. Wij geven de beroepsvereniging met ons nieuwe initiatief een mooie voorzet om dit verder op te pakken.”

Groene adviseur in de etalage

ABN Amro is begin mei een nieuwe campagne gestart rond het thema verduurzamen. Onderdeel daarvan is het bedanken van adviseurs die dit thema actief oppakken in hun adviesgesprekken. De lat voor dat bedankje en het groene blaadje in het zoekresultaat is bewust heel laag gehouden, zegt Steenhuis. “Alleen het bespreekbaar maken is voldoende. Daarmee draagt een adviseur al bij aan de groene ambitie van ABN Amro. Samen met het intermediair worden op dat vlak al mooie resultaten geboekt. Zo werd ongeveer de helft van onze nieuwe hypotheekproductie in 2021 gefinancierd met een duurzaamheidskorting.”

Uit het intermediaire bestand heeft ABN Amro een groep advieskantoren geselecteerd die bovengemiddeld presteren op het gebied van duurzaam wonen. Die kantoren worden extra in het zonnetje gezet gedurende de campagne. Steenhuis: “Een deel zal zich er niet van bewust zijn hoe duurzaam ze al bezig zijn. Bijvoorbeeld het advieskantoor dat verschillende nieuwbouwprojecten begeleidt en financiert. Je kunt discussiëren over de definitie van een duurzaam hypotheekadvies en of nieuwbouw daar ook deel van uitmaakt. Beredeneerd vanuit de groene ambitie van ABN Amro is nieuwbouw een belangrijke bouwsteen voor het halen van de doelstelling om in 2030 een hypotheekportefeuille te hebben met een gemiddeld energielabel A. Daarvoor is het ook belangrijk dat bestaande hypotheekklanten labelstappen maken. Hier zien we al verschillende advieskantoren in uitblinken.”

Consumenten kunnen nu dus ook een keuze maken voor een adviseur die actief een duurzame invalshoek in zijn adviesgesprek kiest.

Data combineren

ABN Amro combineert haar eigen data met de data van Advieskeuze.nl. Daarom kan de bank deze met hun samenwerkende ‘groene intermediairs’ in de eigen adviseurszoeker van een groen blaadje voorzien. Daarmee laten ze zien dat deze adviseurs een duurzaam advies belangrijk vinden. “Advieskeuze.nl stelt deze data (opleiding en bespreken) onafhankelijk vast. Dat gaf voor ABN Amro de doorslag om de adviseurszoeker met deze data te verrijken en de consument in staat te stellen een adviseur hierop te selecteren. Vergis je niet in het aantal consumenten dat bewust of onbewust met verduurzamen bezig is.

Het zien van een groen blaadje in de zoekresultaten kan de klantkeuze beïnvloeden, dat zie je ook in andere sectoren die een duurzame keuze toevoegen. Bij de start is ABN Amro de eerste hypotheekverstrekker die dit samen met Advieskeuze in de hypotheeksector doet. Die positie hopen we heel snel met andere geldverstrekkers te kunnen delen.”