Het onderhouden van klanten en producten wordt steeds belangrijker. Dat was de boodschap van de AFM tijdens de Algemene Ledenvergadering van de NVHP in april 2019. Ook uit het onderzoek van Bureau DFO bleek dat software financieel adviseurs moet ondersteunen in het onderhouden van contracten.

Auteur: Narasja van Maanen, Senior Sales Representative bij Faster Forward

Tip: doorloop regelmatig de lopende producten en diensten

Er kunnen heel wat kansen zitten in de bestaande portefeuille. Kansen waar je als binnendienstmedewerker proactief op kan inspelen. Softwaretools maken het mogelijk om te filteren op verschillende typen en eigenschappen van producten. Door selecties te maken, krijg je inzicht in lopende producten en diensten waarop je vervolgens kunt acteren.

Maar waar kunnen binnendienstmedewerkers de portefeuille precies op controleren? En wat levert dat dan op voor die klant? Om dat duidelijk te maken, geef ik je vijf voorbeelden.

Voorbeelden

  • Filter op langstlopende hypotheken
    Zodra een hypotheek afloopt, kan er van alles wijzigen in de financiële situatie van de klant. Misschien moet er wel een nieuwe hypotheek gesloten worden. Of misschien hebben ze andere wensen. Door te filteren op langstlopende hypotheken bent je deze vragen tijdig voor.
  • Filter op aflossingsvrije hypotheken
    Aflossingsvrije hypotheken kunnen risico’s met zich meebrengen. Kijk ze daarom regelmatig na en gebruik de informatie om klanten actief te informeren.
  • Filter op einddatum rentevaste periodes
    Door te filteren op de einddatum van de rentevast periodes zie je direct waar de kansen liggen voor het oversluiten van de hypotheken. Door de klant hierover te informeren, kan hij besparen op zijn maandelijkse lasten.
  • Filter op relaties waarbij de pensioengerechtigde leeftijd nadert
    Zodra klanten met pensioen gaan, kan hun financiële situatie enorm veranderen. Loop deze klanten daarom periodiek na en bespreek met hun de risico’s over belastingtarieven en hypotheekrenteaftrek.
  • Filter op klanten zonder een bepaald type verzekering
    Wanneer de zomer in aantocht is, hebben veel klanten een reisverzekering nodig. Maar misschien ontbreekt deze nog wel bij een aantal klanten. Filter daarom op klanten die nog niet over een reisverzekering beschikken en benader hun persoonlijk met uw aanbod. Zo help je de klant én verhoog je de polisdichtheid.

Eenvoudige realisatie met software

Faster Forward biedt de tools om dergelijke selecties en vervolgacties op te zetten. Benieuwd? Bezoek tijdens HypoTop op 14 november in Spant! te Bussum de masterclass ‘Activeer klanten met slimme tools en teksten’ voor meer tips & tricks. Daarin laat ik zien hoe je bestaande klanten kunt activeren en daarmee meer omzet en een hogere klanttevredenheid genereert.