In de complexe wereld van financiën en vermogensopbouw is het niet langer voldoende voor financieel adviseurs om slechts passieve dienstverlening te bieden. Klanten van vandaag de dag verlangen naar meer dan alleen een eenmalig advies; ze willen een betrokken en actieve relatie met hun adviseur.

“Wij zien bij NNEK/Fondsenplatform dat adviseurs die actief klantbeheer goed beheersen enorm veel waarde toevoegen bij de vermogensopbouw van hun klanten. Deze waarde uit zich zowel in rendement als in financiële rust”, aldus Michiel van Vugt van NNEK in deel 1 van de serie ‘De Kracht van Actief Klantbeheer’.

Klanten willen geholpen worden

Het begrijpen van de behoeften van klanten is een essentieel onderdeel van succesvol financieel advies. Klanten willen niet alleen advies, maar ze willen geholpen worden bij het bereiken van hun financiële doelen. Dit gaat verder dan alleen het verstrekken van vermogens- of beleggingsadvies; het omvat ook het opbouwen van een strategie die is afgestemd op de specifieke doelen van de klant. Dit is waar actief klantbeheer in beeld komt, omdat het een continu proces is.

Financieel adviseurs die actief klantbeheer omarmen, luisteren naar hun klanten, begrijpen hun doelstellingen en passen hun advies voortdurend aan om aan deze doelen te voldoen. Ze zijn proactief in het identificeren van kansen en risico’s en werken samen met hun klanten om de juiste stappen te zetten. Klanten waarderen deze benadering omdat ze het gevoel hebben dat hun adviseurs echt om hun financiële welzijn geven.

Klanten hebben begeleiding nodig

Beleggen en vermogensopbouw kunnen complex zijn voor veel mensen. Dit is waar financieel adviseurs in het spel komen als waardevolle gidsen voor hun klanten. Actieve betrokkenheid en begeleiding zijn van onschatbare waarde in het vermogensadviesproces.

Financieel adviseurs bieden niet alleen beleggingsadvies, maar ook de nodige begeleiding om klanten te helpen bij het nemen van weloverwogen beslissingen. Binnen NNEK/Fondsenplatform werd dit opnieuw duidelijk tijdens de beursdaling in 2020. De adviseurs met een sterke klantrelatie hielpen hun klanten te kiezen voor hun lange termijn doelen. Klanten waar de adviseur meer op afstand stond, waren eerder genegen geld te onttrekken uit hun beleggingen. De reden was dat zij niet de financiële rust ervaarden en kozen voor het beperken van verlies op de korte termijn. Deze klanten hadden eind 2020 vaak een groot verlies, terwijl de mensen die bleven beleggen hun verlies binnen enkele weken weer zagen herstellen.

De rol van actief klantbeheer is duidelijk. Als adviseur leg je complexe concepten uit op een begrijpelijke manier, help je bij het beheren van risico’s en bied je ondersteuning tijdens moeilijke economische tijden. Door deze begeleiding ontwikkelen klanten een gevoel van vertrouwen en zekerheid in hun financiële toekomst, wat cruciaal is voor hun tevredenheid en succes.

Adviseurs ontwikkelen sterkere relaties

Een van de meest waardevolle aspecten van actief klantbeheer is de mogelijkheid voor financieel adviseurs om sterkere relaties met hun klanten op te bouwen. Regelmatig contact met relaties is goed voor de klant en ook goed voor de adviseur. Het werk wordt vaak leuker, de omzet beter voorspelbaar en je advies verandert nog meer het leven van je relaties. NNEK/Fondsenplatform organiseert maandelijks een Bootcamp Vermogensadvies over actief klantbeheer i.c.m. vermogensadvies.

De serie ‘De Kracht van Actief Klantbeheer’ wordt gepubliceerd door VVP, InFinance en ClientOfficer.nl