De ruim 200 intermediairs die in februari tijdens het World Tennis Tournament het seminar Gamechangers van ABN Amro bijwoonden, kregen daar onder andere te horen dat de bank het Client Officer platform én de vakbeurs voor de binnendienstmedewerker HypoTop, met een hoofdpartnership ondersteunt.

“We gaan ons dit jaar extra inzetten voor de actieve duurzame adviseur”, zegt Mark Groenendijk, Manager Intermediaire Distributie van ABN AMRO.

Partnership Client Officer platform

Door de toenemende digitalisering en de noodzaak om efficiënter te gaan werken, lijkt de functie van binnendienstmedewerker op een advieskantoor steeds minder relevant te worden. Lijkt, want door tijdig te investeren in commercieel klantcontact, evolueert een kantooreigenaar zijn binnendienstmedewerker tot een klantgerichte leadgenerator, ofwel de gecertificeerd Client Officer. Een professional die de klantportefeuille en de individuele klantwens misschien wel beter kent dan de adviseur. Het advieskantoor creëert hiermee een proactieve klantbenadering als onderdeel van een toekomstbestendig verdienmodel. Dat vraagt om een cultuurverandering binnen het advieskantoor, maar ook in de branche.

De kantooreigenaar moet zichzelf ervan overtuigen dat de binnendienst geen kostenpost is, maar het startpunt van een toekomstbestendig verdienmodel. Maar ook de binnendienstmedewerker moet zich meer durven te profileren en verantwoordelijkheid tonen door echt te willen gaan voor de klant. Ook buiten de reguliere werktijden. De Client Officer is het visitekaartje, offline en online.

Leren, inspireren en ontmoeten

Een gecertificeerde Client Officer heeft met succes het examen afgelegd van de opleiding Client Officer, die als eerste wordt aangeboden door Lindenhaeghe. Om de CO-titel te behouden moet na dit examen worden voldaan aan het jaarlijkse PE-programma.

Het Client Officer platform ondersteunt de binnendienstmedewerkers bij de transitie naar de toekomstgerichte commercieel gedreven functie van Client Officer. Niet alleen door de inhoud, maar juist ook door elkaar te inspireren en als community van elkaar te leren. Een keer per jaar ontmoeten de Client Officers elkaar tijdens HypoTop, de vakbeurs voor de binnendienst. Faster Forward en ABN AMRO dragen met hun hoofdpartnership een belangrijke steen bij aan het platform ClientOfficer.nl en de vakbeurs HypoTop, waaraan inmiddels ook een groot aantal andere marktpartijen hun commitment in de vorm van een partnership hebben gegeven.