Een Data Protection Officer (DPO) behoedt een organisatie voor problemen die zich kunnen voordoen als de AVG regels niet worden nageleefd. Daarnaast kan de DPO ook meedenken als het gaat om kansen en mogelijkheden als het gaat om data.
Hieronder een aantal tips van de DPO speciaal voor Client Officers
- Zorg voor schone data(sets). Denk aan optimaliseren, structureren en beveiligen van je gegevens. Schakel eventueel een DPO/Compliance-specialist in om je hierbij te helpen. Ga na welke datasets met gegevens moeten worden behouden of verwijderd en zorg dat alleen mensen toegang hebben tot de data die ook toegang nodig hebben. Zo zorg je ervoor dat de AVG altijd wordt nageleefd. Hiermee voorkom je boetes of kosten voor het oplossen van problemen.
- Security maturiteit. Zet als Client Officer cyber security op de agenda van het management of de directie. Het verbeteren van de beveiliging van je bedrijf verkleint de security-risico’s en bespaart ICT kosten. Denk bijvoorbeeld aan minder opslag van data of het veiliger gebruik van de Cloud.
- Start met gepersonaliseerde marketing. Dankzij het verzamelen van persoonsgegevens kun je als Client Officer jouw marketing personaliseren. Bijvoorbeeld klanten aanspreken met hun eigen naam in een e-mailcampagne. Dit kan een positief effect hebben op het vertrouwen van klanten en de waarde van het merk. De AVG is geen showstopper voor marketing, maar vertelt je juist welke spelregels je moet volgen om het spel goed te kunnen spelen. Er zijn verschillende tools beschikbaar die je op een veilige en eenvoudige manier snel op weg helpen. Zo haal je snel en veilig meer uit je klantcontact.
- Vergroot de loyaliteit van je collega’s. Als een organisatie de AVG volgt, dan betekent dit dat persoonsgegevens van medewerkers veilig zijn. Medische gegevens van medewerkers worden bijvoorbeeld niet zo maar gebruikt. Een veilig idee voor medewerkers, dat zorgt voor vertrouwen en loyaliteit. Als Client Officer heb je hier een voorbeeldfunctie in.
- Gebruik privacy als unique selling point richting klanten en samenwerkingspartners. Investeren in privacy kan een belangrijk signaal zijn richting klanten en samenwerkingspartners. Het is een teken van professionaliteit en zorgt voor vertrouwen.
Wil je hulp van een DPO of een Compliance-specialist, dan hoeft dit geen fulltime functie te zijn. Het kan ook een parttime functie zijn of door een externe organisatie of persoon worden uitgevoerd (als project).