Tussen oktober 2021 en januari 2021 heeft onderzoeksbureau Blauw Research op initiatief van het branche initiatief Actief Klantbeheer onderzoek gedaan naar de inzet van actief klantbeheer op advieskantoren en welke belemmeringen daarbij worden ervaren. De onderzoeksresultaten worden op dit moment nog verwerkt en binnenkort gepresenteerd. Het is de bedoeling dat dit onderzoek periodiek wordt herhaald.
Met dit periodieke onderzoek hopen de initiatiefnemers een goed beeld te krijgen van ‘de staat van Actief Klantbeheer’ op advieskantoren. In 2025 moet actief klantbeheer een logisch onderdeel vormen van de bedrijfsvoering van een financieel dienstverlener. Dat is het belangrijkste doel dat het branche-initiatief zichzelf heeft gesteld.
De advieskantoren die meedoen aan deze onderzoeken krijgen de mogelijkheid om de uitkomsten op maat te ontvangen. Hierbij wordt het eigen kantoor gezet tegenover de resultaten van het gehele onderzoek. Adfiz is een van de initiatiefnemers van het branche initiatief Actief Klantbeheer. De brancheorganisatie heeft eerder al een online kennisdossier Actief Klantbeheer ontwikkeld met daarin onder andere stappenplannen, modelteksten en ledenvoordelen op het gebied van actief klantbeheer.