Actief beheer van de klantportefeuille blijft voor 7 op de 10 advieskantoren een top-5 prioriteit. Dat en meer is te lezen in de jaarlijkse Adfiz Nieuwjaarspeiling. “Kleine kantoren koppelen hier vaker een groeifocus binnen bestaande klanten aan. Efficiency blijft belangrijk, maar heeft bij de wat grotere kantoren meer prioriteit. Opvallend is de toegenomen aandacht voor communicatie over de dienstverlening, die onafhankelijk van kantoorgrootte bij twee keer zo veel kantoren top-5 prioriteit is geworden.”
Ook in het tweede coronajaar, 2021, zijn de resultaten bij driekwart van de advieskantoren positief, en opnieuw zijn daarmee de verwachtingen van een jaar eerder overtroffen. Adfiz-kantoren vanaf 6 fte groeien vaker (bij 90% omzetgroei) dan kantoren van 1 t/m 5 fte (bij 65% omzetgroei), de gemiddelde omzetstijging zelf is vrijwel gelijk. Nu ook de kantoren tot 5 fte risicomanagement en mkb-advisering volledig omarmen is de zakelijke markt marktbreed topprioriteit geworden. Opvallend is ook de aandacht die er (weer) is voor betere communicatie over de waarde van de dienstverlening.
“Kijkend naar adviessegmenten waren de resultaten voor schade en leven positief en net boven verwachting”, concludeert Adfiz. “Opnieuw was hypotheken de uitschieter. Na de uitbundige groei in de hypotheekmarkt in 2020 waren de verwachtingen voor 2021 relatief bescheiden, maar boven verwachting bleek het voor liefst 2 op de 3 kantoren opnieuw een groeimarkt. Overigens zag ook 1 op de 5 kantoren de hypotheekomzet dalen. De daling was bij de kantoren tot 5 fte het grootst. Opvallend is de relatief grote daling in het particuliere segment bij de 6+-kantoren (1 op de 5 kantoren zag aantal particulier klanten dalen), terwijl het aantal zakelijke klanten bij liefst 9 op de 10 kantoren toenam.”
Verwachtingen positief
De resultaten in 2022 lagen volgens Adfiz redelijk in lijn met de verwachtingen (m.u.v. van de grotere groei in hypotheekmarkt, en de krimp in particuliere segment bij 6+-kantoren). De verwachtingen voor 2022 zijn iets beter dan de verwachting vorig jaar en in lijn met de realisatie over 2021. Zes op de tien kantoren verwacht een stijging van de omzet in 2022. Alleen bij hypotheken rekent 1 op de 3 kantoren op een (lichte) daling na twee jaren flinke groei. Uit de zakelijke markt wordt de meeste groei verwacht.
Zakelijke markt heeft de hoogste prioriteit
Adfiz: “Het is dan ook niet vreemd dat groei in de zakelijke markt (voor het eerst) de hoogste prioriteit heeft bij advieskantoren. Dit komt vooral door een toegenomen prioriteit onder kleine kantoren. In lijn hiermee is risicomanagement steeds breder in opkomst, ook weer met name doordat de kleinere kantoren dit nu ook in toenemende mate omarmen, waar de wat grotere kantoren dat eerder al deden. Opvallend is de toegenomen aandacht voor groei in de particuliere markt bij kleinere kantoren, terwijl de wat grotere kantoren dit niet of nauwelijks prioriteit geven.”
Meer aandacht voor communicatie
Actief beheer van de portefeuille blijft voor 7 op de 10 kantoren een top 5 prioriteit. Kleine kantoren koppelen hier vaker een groeifocus binnen bestaande klanten aan. Efficiency blijft belangrijk, maar heeft bij de wat grotere kantoren meer prioriteit. Opvallend is de toegenomen aandacht voor communicatie over de dienstverlening, die onafhankelijk van kantoorgrootte bij twee keer zo veel kantoren top 5 prioriteit is geworden.