Begin januari nam Turhan Özgüner het stokje over van Ronald Touwslager als voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners. In zijn column voor het vakblad InFinance neemt hij je mee in drie actuele thema’s waarin de brancheorganisatie voor de leden het verschil kan maken.

“Door deze thema’s een vaste plek te geven in jouw adviespraktijk, ben ik ervan overtuigd dat jij het verschil kunt maken.”

Auteur: Turhan Özgüner, voorzitter van de NVHP en directeur intermediair bij ING Bank

Digitalisering

Toenemende digitalisering heeft een grote impact op klantgedrag en -verwachtingen en biedt adviseurs de mogelijkheid deze klantverwachtingen te overtreffen. Daarbij is het noodzakelijk om te snappen wat digitalisering kan toevoegen aan jouw adviespraktijk. Ik ben hier zelf veel mee bezig, maar het kost tijd – een schaars goed in de huidige hypotheekmarkt. En juist nú biedt dit kansen. Ik ben ervan overtuigd dat digitale integratie in advies en bemiddeling loont. Er zijn veel nuttige tools en mogelijkheden beschikbaar die je verder vooruit kunnen helpen in je werk. Door hier gebruik van te maken kun je klanten bijvoorbeeld effectiever helpen omdat aanvragen 100% juist worden ingediend. En met de tijd die je hiermee bespaart kun je weer meer klanten adviseren. Er wordt in onze sector al veel gedaan op het vlak van digitalisering maar het wordt nog niet altijd omarmd. Daarom is digitalisering voor de NVHP dé prioriteit: we zijn verschillende activiteiten aan het voorbereiden om onze leden hierbij te helpen.

Actief klantbeheer

Een tweede prioriteit is actief klantbeheer. Een onderwerp dat niet altijd de aandacht krijgt die het verdient. Een gemiste kans voor jou als adviseur, maar vooral voor consumenten. De looptijd van een hypotheek is lang; te lang om op één advies te vertrouwen. Daarvoor kent een mensenleven te veel hoogte- en dieptepunten: van samenwonen, trouwen en gezinsuitbreiding tot baanverlies, scheiden of overlijden. Goed advies vooraf en het kiezen van de juiste geldverstrekker op meer dan alleen de rente legt een mooie basis. Maar zorg ervoor dat je ook daarna actief momenten vindt en benut om klanten te helpen. De NVHP biedt praktisch informatiemateriaal en een, uitstekend beoordeelde, masterclass over beheer om een duurzame klantrelatie op te bouwen.

Duurzaamheid

De derde prioriteit is duurzaamheid. Misschien wel hét actuele politieke en maatschappelijke thema. Hoe zorg jij als adviseur dat je al jouw klanten weet te inspireren en adviseren daarbij? Daarmee bedoel ik niet het doorverwijzen naar een prima adresje voor de aanschaf van zonnepanelen. Nee: écht het gesprek aangaan over de mogelijkheden en persoonlijke voorkeuren op dit vlak en die ondersteunen met een gedegen, individuele kosten-batenanalyse. Op dit moment is duurzaamheid voor mij nog een te klein onderdeel van de opleiding en adviespraktijk. We gaan onderzoeken hoe dit onderwerp hierin te bestendigen. Onze ambitie is om een stevige bijdrage te leveren aan de bewustwording van consumenten en daarmee aan de klimaatdoelstellingen.

Gelukkig is er in alle dynamiek één vaste waarde: de adviseur die klanten met deskundig en onafhankelijk advies richting geeft en daarmee zelfvertrouwen en zekerheid voor nu én later. Deze verantwoordelijkheid vraagt een voortdurende investering van advieskantoren. Door nu serieus werk te maken van digitalisering, beheer en duurzaamheid en deze thema’s een vaste plek te geven in jouw adviespraktijk, ben ik ervan overtuigd dat jij als adviseur het verschil kunt maken.