Op 1 juli gaat de nieuwe regeling Directe Schadeafhandeling in. Om advieskantoren hierop voor te bereiden heeft Bureau DFO samen met docent Anita Hol-Bubeck een DSA-totaalpakket ontwikkeld. Hierin een video met korte uitleg, antwoorden op 20 veel gestelde vragen, modelbrieven en een checklist.
In juli starten verzekeraars met het afhandelen van de materiële schade aan particuliere personenauto’s van hun eigen WA-verzekerde klanten. Het gaat om klanten waarbij de schade is veroorzaakt door een ander motorvoertuig, waarvan die bestuurder aansprakelijk is. Hierdoor kan deze vorm van schade straks sneller en eenvoudiger worden afgehandeld. Pas nadat de schade is vastgesteld en uitgekeerd aan de klant, vindt er verhaal plaats bij de aansprakelijke verzekeraar. Directe Schadeafhandeling is overigens niet verplicht. Consument heeft de vrijheid om de schade zelf bij de aansprakelijke verzekeraar te claimen.
Toolkit
In de video wordt in 5 minuten de nieuwe regeling op hoofdlijnen aan de advieskantoren toelicht. Met de modelbrieven kunnen de advieskantoren vervolgens hun klanten informeren over de nieuwe regeling. Als er vanaf 1 juli een schade wordt gemeld dan zal de adviseur als gevolg van de nieuwe regeling vaker een inhoudelijke beoordeling van een schade moeten maken voor hij deze door kan sturen naar een verzekeraar. Hiervoor heeft Bureau DFO een checklist opgesteld.
Het pakket omvat verder een geüpdatete versie van de DFO-reader verkeersrecht en een Q&A met antwoorden op de twintig meest gestelde DSA-vragen van financieel adviseurs.