Het verschil tussen een klant en een relatie? Een klant is leuk om te hebben als er sprake is van een hoogconjunctuur. Maar in geval van een crisis blijven veel klanten weg. Dat is waarom je relaties nodig hebt om die klappen op te vangen in de laagconjunctuur, zegt acteur Loek Peters in een interview met Client Officer magazine.
Adviseurs zijn in de regel super transactiegericht en vallend in de categorie alfa, terwijl de binnendienstmedewerker over het algemeen bèta is; servicegericht en invoelend.
Vanuit zijn ervaringen en de manier van werken die hij als acteur hanteert op het toneel, in films en in televisieseries als Penoza, heeft Loek Peters een werkwijze/filosofie voor het bedrijfsleven ontwikkeld die als uitgangspunt heeft de ander zo goed mogelijk zijn werk te laten doen. Werken volgens deze ‘Maak de Ander Beter’-filosofie vergroot het medewerker-ondernemerschap en zal de financieel adviseur doen beseffen dat hij zo goed is als de binnendienstmedewerker hem laat zijn.
Alfa + bèta = succes
Tijdens HypoTop, de vakbeurs voor de binnendienstmedewerker, zal Loek Peters zijn ‘Maak de Ander Beter’-filosofie op het plenaire podium vertalen naar onze branche. De binnendienstmedewerkers krijgen vervolgens in de verdiepende masterclass – die hij deze dag samen met Antoinette Kalkman, directeur Nationale Waarborg, geeft – handvatten waarmee ze het gesprek aan kunnen gaan met hun werkgevers om deze inspirerende werkwijze in gang te zetten. Peters: “De adviseur moet heel goed beseffen dat hij zo goed is als de binnendienstmedewerker hem laat zijn. De status van iets of iemand is altijd afhankelijk van de omgeving. De binnendienstmedewerker heeft een bepalende rol of een klant tevreden is over de dienstverlening van het kantoor. Een advies kan nog zo goed zijn, als de uitvoering daarvan niet goed verloopt, zal de klant ontevreden achterblijven.”
Door de bank genomen zijn adviseurs en binnendienstmedewerkers volgens Peters ook niet hetzelfde, maar door die verschillen kunnen ze elkaar enorm versterken. “Adviseurs zijn in de regel super transactiegericht en vallend in de categorie alfa, terwijl de binnendienstmedewerker over het algemeen bèta is; servicegericht en invoelend. Er zijn maar weinig mensen die zowel alfa als bèta zijn in hun denken en doen. Op een gemiddeld advieskantoor trekt de adviseur zowel de alfa- als bèta-taken naar zich toe. Die adviseurs zijn zich er niet van bewust dat niet zij, maar de binnendienst de commerciële spin in het web is en bepalend voor het succes van het kantoor.”