Meer dan 60 ketenpartijen uit de hypotheekmarkt willen het delen van brondata binnen de hypotheekketen versnellen. Moneyou en Florius hebben daartoe een belangrijke stap gezet. De brondata die de met hen samenwerkende adviseurs gebruiken in het eigen adviespakket, kan nu ook geheel automatisch gebruikt worden voor de acceptatie van een hypotheekaanvraag.
“Hoe meer partijen dit doen, hoe beter het is voor de consument en voor de efficiency in de keten”
Door de toegepaste HDN-standaard maken alle partijen in de keten gebruik van dezelfde bron(data). De klant levert, als hij akkoord is, zijn data aan bij de adviseur voor het advies. Bij het indienen van de aanvraag hoeven de adviseur en consument minder documenten te uploaden, omdat Moneyou en Florius direct kunnen zien dat er brondata beschikbaar is en halen die op.
Speler in de voorhoede
Florius en Moneyou behoren tot de eerste groep ketenpartijen die op 19 december 2022 het convenant ondertekenden om het delen van brondata binnen de hypotheekketen te versnellen. Bij die toezegging alleen bleef het dus niet: Florius en Moneyou hebben de daad bij het woord gevoegd. Karin Polman, directeur Florius: “Al jaren investeren wij in het gebruik van brondata in de hypotheekketen. Daarmee willen we de digitalisering van processen versnellen om zo gemak te bieden voor zowel intermediair als klant. Zoals nu met de introductie van deze nieuwe mogelijkheid bij acceptatie. Uiteraard hopen we dat andere verstrekkers ons volgen, want daarmee zetten we samen een nieuwe standaard neer die leidt tot meer gemak en efficiency in de keten. De komende jaren zullen wij daarom blijven investeren op dit terrein.”
Minder documenten
Eveneens enthousiast is Denise Dirven, manager Moneyou. “Hiermee hebben we een volgende stap gezet in een gedigitaliseerde standaardoplossing. Bij Moneyou hechten wij veel waarde aan het gemak voor adviseurs en woonconsumenten. Daarom is het goed dat wij hen kunnen ontzorgen bij het aanvragen van een hypotheek. Door het gebruik van brondata hoeven zij minder documenten te uploaden en dat is voor alle partijen erg prettig.”
Stap voor stap uitbreiden
Voor het delen van brondata bij acceptatie hebben Moneyou en Florius als eerste het proces voor bestaande klanten vereenvoudigd. Bij bijvoorbeeld een verhoging ontvangen zij, gebruikmakend van de HDN-standaard CA/CX, het UWV-verzekeringsbericht én de gegevens uit de Basis Registratie Personen. Dit gaat automatisch als de adviseur die brondata heeft gebruikt in het eigen adviespakket. Aanlevering van het UWV-verzekeringsbericht én het identiteitsbewijs hoeft dan niet meer. Deze ziet de adviseur dan ook niet meer terug in de stukkenlijst. Naar verwachting zetten de twee hypotheekverstrekkers eind maart deze functionaliteit voor het UWV-verzekeringsbericht ook aan voor alle nieuwe klanten. De volgende stap wordt het ophalen van het pensioenoverzicht en de inschrijving van een eventuele echtscheiding. “Zo blijven we telkens uitbreiden”, aldus Polman.
Brondata belangrijke sleutel
Het gebruik van digitale brondata is volgens Reinier van der Heijden, directeur Hypotheken Data Netwerk (HDN), de sleutel naar het snel en goed helpen van klanten op basis van de meest actuele klantgegevens. “Geen documenten meer over de HDN-lijn, maar alleen digitale brondata. Daar gaan we voor. En dat op een gestandaardiseerde manier. Ik ben blij te zien dat Moneyou en Florius, met behulp van deze standaard, de adviseur de mogelijkheid geeft brondata van verschillende instanties te gebruiken bij zijn hypotheekaanvraag. Hoe meer partijen dit doen, hoe beter het is voor de consument en voor de efficiency in de keten”, aldus Van der Heijden.