Lianne Steeghs is HR Consultant Leren & Ontwikkelen bij Obvion Hypotheken en geeft in haar column voor de Stichting Actief Klantbeheer 3 tips om het werkplezier te vergroten. “Werkgeluk heeft een positief effect op klanttevredenheid. Als jij happy bent met wat je doet, merkt je klant dit ook.”
Meer werkplezier in 2024? Investeer in duurzame klantrelaties!
Auteur: Lianne Steeghs, HR Consultant Leren & Ontwikkelen bij Obvion Hypotheken
Het laatste kwartaal van 2023 is in volle gang. Traditioneel ervaren we deze periode als druk. Er gebeurt veel, privé en in ons werk. Zaken afronden, maar ook nieuwe doelen stellen. Dit is een goed moment om stil te staan, achterom en vooruit te kijken. Heel even dan, want we gunnen onszelf meestal niet de tijd om stil te staan. Ik daag iedereen uit om dit regelmatig te gaan doen. Stel jezelf vragen. Wat gaat er goed? Wat kan er beter? Welk cijfer geef ik mijn (werk)plezier? De pijler werkplezier in het bijzonder heeft mijn aandacht. Daarom deel ik mijn visie op werkplezier en 3 tips om dit vergroten. Voeg ‘meer werkplezier’ maar alvast toe aan jouw lijst met goede voornemens. Ik kan verklappen dat investeren in duurzame (klant)relaties waardevol is.
Werkplezier en voldoening
Werkplezier en geluk gaan wat mij betreft hand in hand. Een gelukkige medewerker is goud waard. Hoe gelukkiger de medewerker, hoe succesvoller de organisatie. Tevreden en blije medewerkers zijn productiever, creatiever en zetten zich maximaal in om successen te behalen. Daarnaast stralen ze positieve energie uit. Factoren die bijdragen aan werkgeluk zijn o.a. een goede band met collega’s en klanten, je betrokken voelen bij de organisatie, uitgedaagd worden in werkzaamheden en de vrijheid om eigen initiatieven te nemen. Onderzoek (Arbo Unie) toont aan dat een kwart van de Nederlandse medewerkers te weinig voldoening halen uit werk. Schrikbarende cijfers, vind ik. Voldoening is een ontzettend belangrijke drijfveer. Daarnaast hebben we ook nog te maken met het fenomeen werkdruk. Hoe kun je nu de focus verleggen van werkdruk naar werkplezier en voldoening? Tips vanuit onze praktijk die misschien ook voor jou als adviseur relevant zijn:
Tip 1: onderzoek waar je gelukkig van wordt in je werk
Breng voor jezelf in kaart welke factoren van invloed zijn op jouw werkgeluk. Met in je achterhoofd het doel om positieve impact voor je klanten te maximaliseren. Hoe je dit in kaart kunt brengen? Er zijn verschillende modellen op het internet te vinden die je kunt gebruiken. Ik heb zelf goede ervaringen met deze methode. Waar geef je jezelf een hoge score? Hoe kun je dit meer of vaker inzetten? Waar scoor je laag? Wat kun je hieraan doen? Wat heb je nodig? Hoe ga je dit organiseren? En wanneer ga je hiermee aan de slag? De inzichten uit deze vragen zetten je op scherp om je doelen voor 2024 (en verder) te realiseren.
Tip 2: geef jouw vitaliteit prioriteit
Dan bedoel ik vitaliteit in de brede zin. We denken al snel aan bewegen en voeding bij vitaliteit. Zeker niet onbelangrijk, maar ook mentale vitaliteit moet je niet onderschatten. Alles draait om balans van fysieke en mentale vitaliteit. Om productief te zijn heb je energie nodig en je energielevel bepaalt je focus. Om de cirkel rond te maken: gezonde voeding, voldoende slaap, rust en beweging zijn cruciale factoren. Wat kan je energie geven in je werk? Zorg voor afwisseling, maak nieuwe plannen, ga naar buiten en voer gesprekken met je medewerker en klant. Contact is voor velen een enorme energiebooster. Binnen Obvion is ‘samenwerking’ een van de meest genoemde redenen waarom collega’s blij zijn met hun werk.
Tip 3: investeer in duurzame klantrelaties
Werkgeluk heeft een positief effect op klanttevredenheid. Als jij happy bent met wat je doet, merkt je klant dit ook. Een glimlach is zichtbaar, zelfs aan de telefoon pikt een klant jouw positieve vibes op en zal je service- en dienstverlening waarschijnlijk hoger waarderen. Dat wil je bereiken, toch? Ik kan me heel goed voorstellen dat je als hypotheekadviseur voldoening haalt uit het feit dat je dagelijks klanten blij mag maken met een advies voor een nieuwe of bestaande hypotheekoplossing. Een hypotheek is zeker geen pakje boter van een paar eurocent. Jouw advies heeft impact. Dit stopt niet nadat een hypotheek wordt gesloten. Als je je klanten goed kent -een duurzame relatie onderhoudt-, kun je op het juiste moment contact opnemen. Of ze zoeken jou op. Dat voelt toch een stuk beter dan een ‘koud’ telefoongesprek.
Waarom investeren in duurzame klantrelaties?
De hypotheekmarkt ziet er anders uit dan een jaar geleden. Er is letterlijk tijd en ruimte ontstaan om het contact met bestaande klanten nieuw leven in te blazen. Hoge inflatie, stijgende energie- en supermarktprijzen zorgen ervoor dat de consument zich enorm bewust is van zijn totale financiële huishouding. Een periodieke hypotheek APK die jouw klant misschien wel een kostenbesparing oplevert, is vaak meer dan welkom. Ga daarom het gesprek aan met de bestaande klant. Je kunt namelijk het verschil maken met oprechte aandacht. Oprechte aandacht waardeert de klant = een kans tot meer ‘winst’ = meer voldoening halen uit je werk. Hoeveel klantrelaties ga jij nieuw leven inblazen in 2024?
De serie ‘De Kracht van Actief Klantbeheer’ wordt gepubliceerd door VVP, InFinance en ClientOfficer.nl