In deze tijd zijn kantoortijden grotendeels voor fysieke afspraken, want klanten communiceren 24 uur per dag. De huidige consument vergt nou eenmaal op een andere manier aandacht. Banken spelen hierop in door producten als hypotheek-binnen-een-week of een “finaal akkoord binnen vier uur” aan te bieden. Dit klinkt natuurlijk erg interessant voor de snelle consument, ofwel ‘de millennial’.

Auteur: Narasja van Maanen, Senior Sales Representative bij Faster Forward

Je wil natuurlijk ook de taal van je klanten spreken. En dit ook op een efficiënte manier organiseren binnen je advieskantoor. Gelukkig zijn er veel softwaretools die ondersteuning bieden, zodat je zelf geen applicaties moet bouwen om klanten en medewerkers toegang te geven tot alle benodigde informatie.

Hoe je dat doet? Door andere softwaretools te koppelen aan je CRM-systeem. Er zijn enorm veel CRM-koppelingen beschikbaar. Weet je al welke koppelingen het best aansluiten bij jouw organisatie? En wat de praktische voordelen zijn voor een financieel advieskantoor? Misschien nog niet… Daarom leg ik in dit artikel drie voordelen van CRM-koppelingen uit.

Meer gemak en duidelijkheid

Gemak dient de mens. Dit geldt ook voor de samenwerking binnen jouw organisatie. Je wil op een eenvoudige manier de juiste informatie tot je beschikking hebben. Daarvoor is de hygiëne van het systeem van levensbelang. En wanneer je vertrouwt op de gegevens in je CRM-systeem, zijn je werkzaamheden makkelijker en efficiënter.

Voorbeelden

Inzicht in lopende producten
Iedere medewerker wil snel en overzichtelijk inzien wat de status is van de producten en diensten in jullie klantenportefeuille. Hiervoor is het wel belangrijk dat het CRM up-to-date is. Door het CRM te koppelen aan maatschappijen, verzekeraars en geldverstrekkers, actualiseer je de statussen van hypotheken en verzekeringen. Dit doe je bijvoorbeeld door te koppelen met HDN, ADN (Time van Solera) of Aplaza. Bovendien is het mogelijk om direct verzekeringen te vergelijken en af te sluiten dankzij een CRM koppeling met bijvoorbeeld RISK Verzekeringen.

Actuele signalen
Signaleringstools kunnen je helpen bij het signaleren van kansen in jullie klantenportefeuille. Zo weet je precies wanneer iemand gaat verhuizen of kan besparen op zijn overlijdensrisicoverzekering. Met de PortefeuilleSignalen software van De Nationale Hypotheekbond worden deze signalen volledig geautomatiseerd. Zo zie je in je CRM precies waar de kansen liggen bij bestaande klanten.

Minder dubbele invoer voor werknemers

Er worden iedere dag veel gegevens ingevoerd, overgenomen of aangepast. Dit zijn allemaal handmatige handelingen en kosten gezamenlijk veel tijd. Daarnaast zit een fout in een klein hoekje… Fijn als je deze kunt voorkomen.

Efficiency is key. En dat kun je bereiken met CRM-koppelingen. Deze zorgen namelijk voor automatische uitwisseling van data tussen twee systemen. Hierdoor worden klantgerelateerde gegevens direct in een andere softwareoplossing opgeslagen. Handig en tijdbesparend.

Voorbeelden

Klantgegevens uitwisselen met adviespakketten
In je CRM-software zijn de standaard persoonsgegevens reeds ingevoerd. Denk hierbij aan een naam, adres en e-mailadres. Via een koppeling deel je deze CRM-informatie in één klik met je adviessoftware. Zo hoef je de gegevens niet over te nemen en kun je direct aan de slag met de hypotheekberekening. Vervolgens sla je het advies op in je CRM. Hierdoor zie je in het bijbehorende klantdossier direct de hypotheekberekening.

Direct bellen vanuit het CRM
Organisaties maken vaak gebruik van cloud telefonie, zoals Swyx en 3CX. Wanneer deze gekoppeld is, start je een telefoontje eenvoudig vanuit je CRM-oplossing. Hiermee bel je altijd naar het actuele telefoonnummer van de juiste persoon en bespaar je de tijd van het handmatig overtikken.

Overal inzicht in afspraken
Gebruik je onderweg een kalender-app op je mobiele telefoon? Dan is het handig dat je hier ook je actuele werkkalender kunt inzien. Wanneer je CRM gekoppeld is aan een kalender-app, zoals Google Calendar, worden afspraken uit je CRM-software ook getoond op je mobiele telefoon.

Beter samenwerken met klanten

Als advieskantoor wil je zo effectief mogelijk samenwerken met je klanten, zodat zij een prettige ervaring hebben. Je wil meedenken en vooral voldoen aan hun verwachtingen. Door je bedrijfssoftware hier slim op in te richten, stem je je manier van werken af op de eigenschappen van je klanten. Een CRM-koppeling met andere softwaretools helpt hierbij.

Voorbeelden

Status van producten inzien
Heeft een klant inzicht in zijn lopende producten via een klantportaal? Fijn dat deze gegevens dan actueel zijn en je deze niet handmatig door moet geven. Dankzij een koppeling worden de gegevens die je in het CRM-systeem wijzigt ook aangepast in het klantportaal. Dat scheelt weer een telefoontje.

Eenvoudig aanleveren van gegevens
Bepaalde tools, zoals Ockto, vergemakkelijken de data-inventarisatie. Zo kunnen consumenten bijvoorbeeld hun inkomen en pensioen doorgeven, met een app. Zodra de consument heeft ingelogd, logt hij in via DigiD en geeft hij in een paar klikken zijn actuele gegevens door. Deze info kun je vervolgens gebruiken in het advies.

Persoonlijke aandacht
Wanneer een klant belt, wil je deze graag zo snel mogelijk willen helpen. Dan is het wel zo handig, als direct zijn klantdossier wordt geopend. Hierdoor kun je namelijk de klant persoonlijk begroeten en ben je direct op de hoogte van de laatste communicatie. Telefonieleveranciers Panas en OZMO bieden koppelingen die dit realiseren.