In de dynamische wereld van financieel advies is actief klantbeheer een cruciale factor voor zowel particulieren als financieel adviseurs. Onderzoek laat zien dat klanten een hogere mate van financiële rust ervaren als ze doorlopend op de hoogte zijn van hun financiële situatie. Voor de financieel adviseur is het vaak een wens om een langdurige klantrelatie aan te gaan. Ondanks dit goede uitgangspunt zorgt een aantal uitdagingen nog voor een nog beperkte uitrol van echt actief klantbeheer.

“De Kracht van Actief Klantbeheer: Een grote wens met uitdagingen”

Auteur: Michiel van Vugt, Voorzitter Stichting Actief Klantbeheer

Actief klantbeheer gaat verder dan slechts het verstrekken van financieel advies. Het draait om het opbouwen van duurzame relaties, het begrijpen van de individuele behoeften van de klant en het anticiperen op veranderende financiële doelen. Voor particulieren betekent dit een gepersonaliseerde aanpak die hen in staat stelt om hun financiële welzijn te verbeteren. Voor financieel adviseurs biedt het de mogelijkheid om waardevolle inzichten te verkrijgen die leiden tot betere, op maat gemaakte adviezen.

Een van de grootste uitdagingen bij actief klantbeheer is het delen van gevoelige financiële data. Veel partijen zijn vaak terughoudend om de financiële gegevens van de klant te delen, zelfs aan vertrouwde adviseurs. Dit komt voort uit zorgen over privacy, veiligheid en de AVG.

Succesverhalen delen

Desondanks zijn er tal van succesverhalen waar ook zonder datadelen adviseurs actief klantbeheer succesvol hebben ingezet. Zo heeft een serviceprovider die deelneemt aan de Stichting Actief Klantbeheer namens een aantal aangesloten financieel adviseurs klanten benaderd. Met een e-mailcampagne, een vragenlijst en een telefoongesprek werd bepaald of de klant een nieuw adviesgesprek nodig had. Bij aanvang was er soms terughoudendheid bij de financieel adviseur, maar de resultaten zijn uitstekend. Klanten reageerden voornamelijk blij en waarderen het initiatief van de adviseur. Regelmatig volgt een nieuw adviesgesprek, dat zorgt dat de zorgplicht wordt ingevuld, de omzet stijgt en de klantrelatie wordt versterkt.

Een andere uitdaging is de drukte waar veel financieel adviseurs mee kamp(t)en. Zeker in de hoogtijdagen van de hypotheekmarkt was er weinig tot geen tijd om bestaande klanten te benaderen. Naast het gebrek aan tijd zit hier ook een zakelijke kant aan. Een nieuwe hypotheek levert vaak meer op dan een klantbeheergesprek, waardoor de behoefte om bestaande klanten te benaderen laag is. Een steeds grotere groep adviseurs ziet echter dat een slimme combinatie tussen nieuwe en bestaande klanten een betere basis is voor toekomstig succes. Een doorlopende klantrelatie maakt dat ook in rustigere tijden omzet gerealiseerd kan worden. Deze omzet komt voort uit vermogensadvies, lijfrenteadvies en verzekeringen.

Zo ziet een vermogensbeheerder die deelneemt aan de stichting dat de met hen samenwerkende financieel adviseurs in de rustigere hypotheekmarkt toch goede omzet hebben. Deze adviseurs hebben vaak een nauwe klantrelatie doordat ze hun relaties helpen met het vermogen dat nodig is in de toekomst. Deze extra toevoeging aan het advies draagt bij aan actief klantbeheer, omdat particulieren vaker over hun persoonlijke vermogen willen overleggen.

De Stichting Actief Klantbeheer omarmt alle initiatieven die bijdragen aan een eenvoudigere manier van actief klantbeheer. Voor 2024 is de wens dat meer partijen deelnemen aan de Stichting zodat het thema nog belangrijker wordt en nog sneller de basis wordt voor elke klant, adviseur en aanbieder.

 

De serie ‘De Kracht van Actief Klantbeheer’ wordt gepubliceerd door VVP, InFinance en ClientOfficer.nl