Figlo en Life After Me werken intensief samen met financieel adviseurs in Nederland. Twee partijen die het belangrijk vinden om proactief na te denken over datgene wat je zelf niet in de hand hebt. Zoals bijvoorbeeld de dood, tijdelijk niet bekwaam meer zijn of een andere onverwachte gebeurtenis. In deze situaties is het hebben van grip en controle op datgene wat op dat moment belangrijk is, van groot belang. Beide organisaties hebben de handen ineengeslagen en zijn een samenwerking aangegaan.
Over die nieuwe samenwerking spreken we met Nathan Brouwer (foto links), MT-lid bij Figlo, en Ronald Ostendorf (foto rechts), Customer Success Manager van Life After Me. “Enable everybody to understand and impact their financial future. Dat is de missie van Figlo”, vertelt Brouwer.
Maar wat nu als de toekomst voor jou, of jouw naaste, ophoudt? Voor iedereen komt een keer het moment van overlijden. “Juist dan is het voor nabestaanden van belang dat er (financiële) rust is, want de emotionele impact is al verdrietig genoeg. Voor de nabestaanden gaat het leven door.”
Ook de impact van tijdelijke of langdurige uitval kan groot zijn. Brouwer: “Stel je voor dat je samen met een compagnon een bedrijf hebt en een van de twee overkomt iets. Degene die het treft kan tijdelijk niet werken of is niet meer bekwaam of aanspreekbaar. Ook op zo’n moment is het van belang dat relevante zakelijke documenten toegankelijk zijn. Maar datzelfde geldt natuurlijk ook in de privésituatie. Weet je wat jouw man, vrouw of partner wil als hij of zij niet bij machte is om het te vertellen?” Dit is de reden waarom Figlo deze strategische samenwerking is gestart met Life After Me. Een online platform waarmee consumenten/ondernemers grip kunnen houden op alles wat voor hen belangrijk is.
Regie in eigen hand
Ronald Ostendorf is Customer Success Manager bij Life After Me. Hij stelt vast dat de missie statements van beide samenwerkingspartners op elkaar lijken. “De missie van Life After Me is ‘Enable people to leave behind and share all that matters’. Vanuit die gedachte is Life After Me ontwikkeld. Inmiddels begrijpen we ook het belang van ‘delen bij leven’ en het op tijd nemen van de juiste voorzorgsmaatregelen”, aldus Ostendorf.
Een Life After Me gebruiker kan zijn belangrijke gegevens aan vertrouwenspersonen (buddies) nalaten. Het stelt de gebruiker in staat om op één plek alle informatie die voor hem belangrijk is te organiseren. Vervolgens bepaalt de gebruiker zelf of de buddy deze informatie bij leven of na overlijden mag inzien. De gebruiker kan dus ook zijn financieel adviseur toewijzen als vertrouwenspersoon voor alle belangrijke financiële gegevens, en daarnaast bijvoorbeeld alle social-mediagegevens toewijzen aan man, vrouw of partner. De gebruiker heeft het allemaal zelf in de hand.
Een relatie voor het leven en verder…
Financieel adviseurs zijn nodig om de gezamenlijke missies van Figlo en Life After Me te laten slagen. Ze zijn volgens beide heren als geen ander in staat om vertrouwen bij klanten te kweken en op belangrijke momenten de urgentie te verduidelijken van belangrijke zaken die je maar beter tijdens je leven goed kunt regelen. Brouwer: “De rol die de financieel adviseur heeft is niet voor even, maar voor het leven, dus is het logisch dat je ook bij hem terecht kunt voor het regelen van je digitale nalatenschap.”
Creëer rust en duidelijkheid
Waarom is het interessant voor financieel adviseurs om ook samenwerkingspartner te worden? Ostendorf: “Als na een jarenlange relatie een klant overlijdt, dan blijkt vaak de financieel adviseur de persoon te zijn die als eerste gebeld wordt. Nabestaanden moeten van alles regelen, zoals de erfenis afhandelen, contracten opzeggen en ondertussen ook nog lopende rekeningen betalen. In veel gevallen kost het dagen tijd om alles op orde te krijgen. Wanneer de overleden klant beschikt over een Life After Me account dan is van tevoren veel meer duidelijk en kunnen laatste wensen worden ingevuld.”
Voor zowel de financieel adviseur als de nabestaanden betekent dat tijdwinst. Je hoeft je immers niet meer te bekommeren om het verzamelen van allerlei belangrijke digitale data. Denk hierbij aan bankrekeningen, lidmaatschappen, eigendomsaktes, inloggegevens, maar ook de uitvaartwensen. Het is natuurlijk ook een geruststellende gedachte dat je iets kunt afronden volgens iemands laatste wensen, hoewel de emotie er altijd zal zijn. Daarnaast betekent een samenwerking dat financieel adviseurs zich kunnen differentiëren in een zeer concurrerende markt, voegt Brouwer toe. “Door Life After Me op te nemen in hun dienstverlening, kunnen adviseurs een uniek aanbod presenteren dat verder gaat dan traditionele financiële planning.
Dit kan een doorslaggevende factor zijn voor klanten die op zoek zijn naar een adviseur die innovatieve oplossingen biedt voor complexe problemen. Het is een logische toevoeging aan het geven van financieel advies, net zoals je bij het opstellen van een overlijdensrisicoverzekering nadenkt over hoe je nabestaanden kunnen blijven doorleven als je er zelf niet meer bent. Het leven gaat altijd voor iemand door”.