In februari kwam de hypotheekbranche in Utrecht samen voor het Outvie Hypotheken Event. Directeur Yellowtail Conclusion Mirjam Fuchs (links) en Ingage Franchise directeur Marisa Lodewijks (rechts) lanceerden daar hun nieuwe online hypotheekapplicatie. Met deze innovatieve tool krijgt de klant de regie om zelf het hypotheekadvies te genereren en fungeert de adviseur vooral nog als coach.
“Er komt een hele generatie aan die zelfredzaam is”
De nieuwe hypotheekapplicatie combineert online hypotheekadvies met offline dienstverlening. De consument krijgt online van a tot z een hypotheekadvies in de door Yellowtail ontwikkelde tool. “De lange klantreis – die we heel intuïtief hebben vormgegeven – start met oriëntatie, gaat naar inventarisatie en vervolgt met het opstellen van de hypotheekconstructie. Hierbij worden alle mogelijke scenario’s doorgerekend met als afsluiting het uitbrengen van het adviesrapport”, vertelt Mirjam Fuchs. In aanloop naar de lancering van de nieuwe online hypotheekapplicatie, werd deze al door Marisa Lodewijks en Fuchs in een interview met Outvie wereldkundig gemaakt. De zaal zat dan ook vol met geïnteresseerden uit de hypotheekbranche.
Hypotheekadvies 2.0
Voor Yellowtail en Ingage staat de nieuwe onlinehypotheekapplicatie voor het hypotheekadvies 2.0. Vanuit een online module kunnen veel meer berekeningen worden gemaakt dan wanneer dit handmatig gebeurt. De nieuwe applicatie rekent bijvoorbeeld voor elke consument razendsnel meer dan zeventigduizend verschillende opties door, om te bepalen wat voor zijn persoonlijke situatie de beste hypotheekconstructie is. Fuchs legt uit dat tijdens het ontwerpen van de applicatie continu is gefocust op het eenvoudig maken van deze complexe materie. “Uiteraard zijn we gedurende het proces een aantal uitdagingen tegengekomen. Zoals het genereren van het adviesrapport, waarvoor we de samenwerking met DocDigi hebben gezocht. Ook hebben we de applicatie gebouwd om 100% geautomatiseerd advies te kunnen geven. Dat bestond in deze vorm nog niet.”
Zelfredzaam met achtervang
Ingage Franchise gelooft in dit door Yellowtail ontwikkelde concept en gaat de module actief inzetten voor de franchiselabels De Hypotheekshop en Huis & Hypotheek. Een aantal franchisenemers heeft de onlinehypotheekapplicatie al kunnen uitproberen in een proef die was gericht op koopstarters.
Hybride dienstverlening
“We zijn al een aantal jaren actief bezig met hybride dienstverlening. De tijd dat klanten zich met de spreekwoordelijke schoenendoos onder de arm bij de adviseur melden, ligt definitief achter ons. Er komt een hele generatie aan die zelfredzaam is. Klanten die graag zelf aan de knoppen willen zitten. Tegelijkertijd is die groep niet geholpen bij een vorm als execution only. Juist een gedegen advies is heel belangrijk voor deze klanten”, aldus Lodewijks.
Combinatie van online en offline
In de praktijk merkt Lodewijks dat een hybride vorm van volwaardig advies gecombineerd met een digitaal platform, nog moet landen. “Ik denk dat de module voor veel geldverstrekkers en adviesorganisaties een openbaring is, omdat deze nieuwe propositie nog altijd in relatie wordt gebracht met execution only. En dat is het dus juist niet!”
Klantreis
De onlinehypotheekmodule is het platform waar de consument zelf online zijn klantreis kan starten. De rol van de adviseur is nadrukkelijk niet het inkloppen van data in het adviessysteem, maar het onder de vleugels nemen van de klant en hem begeleiden bij het maken van de juiste keuzes. “Voor een starter op de woningmarkt, is het bijvoorbeeld belangrijk dat de door hem gemaakte keuzes gevalideerd worden door een professional met kennis van zaken. Dat geeft vertrouwen, voor nu én voor de toekomst. De consument sámen met de adviseur. Deze hypotheekmodule is de logische volgende stap in advisering, en die omarmen wij.”