De decembermaand is gelukkig weer achter de rug. Hoe gezellig het in deze periode vaak is rondom Sinterklaas en Kerst, deze feestmaand was dit keer misschien wel een extra uitdaging. Beslist ook voor de medewerkers in de financiële dienstverlening; de laatste maand van het jaar brengt meestal topdrukte met zich mee. De banken sluiten het loket voor lopende dossiers vaak al halverwege de maand en dan is het voor de Client Officer alle zeilen bijzetten om op tijd de juiste documenten van de klant te krijgen met de vinkjes in het goede vakje en de handtekening op de correcte plaats.
Auteur: Antoinette Kalkman, Ambassadeur HypoTop & Client Officer Platform
Hoe goed we ook op weg zijn op het pad der digitalisering, het blijkt nog steeds dat dit soort onvolkomenheden flink wat zand in de raderen brengt. En dat, in combinatie met het recordaantal dossiers, zorgde ervoor dat de binnendienst handen te kort kwam aan het eind van afgelopen jaar.
Nu 2021 inmiddels aardig op dreef is, blijkt dat de hausse absoluut niet tanende is. We blijven op stoom en dat betekent dat de waan van de dag hoogtij viert. En de verminderde interactie op kantoor, omdat we noodgedwongen thuiswerken, helpt niet mee om buiten onze comfortzone te stappen en goede voornemens te verzilveren. Volkomen begrijpelijk, maar toch doe ik een oproep om stil te staan bij de keuzes voor de langere termijn. Je gelooft het misschien niet, maar aan deze drukte komt ooit een eind. En de stilte wordt oorverdovend als je tijdens de huidige drukte de relatie met de klant niet voldoende onderhoudt. Ik snap goed dat je geen ijzer met handen kunt breken.
De klant van vandaag wacht op antwoord. Je hoeft gelukkig niet alles zelf te doen. Dit tijdperk van digitalisering brengt je onder andere een virtuele assistent die op een slimme manier taken van je overneemt. Een chatbot in combinatie met de Client Officer blijkt een zeer krachtig team om bestaande klanten te activeren en te helpen betere financiële keuzes te maken. Dat wijzen vele voorbeelden inmiddels uit. Staat relatiebeheer voor 2021 als goed voornemen op jouw lijstje? Overweeg dan eens de assistentie van een chatbot. Succes verzekerd. Ik daag je uit: doe jij mee met de toekomst?